صنعت مواد شوینده و پاک کننده

img

صنعت مواد شوینده و پاک کننده

در صنایع و کارخانجات تولید کننده مواد شوینده و پاک کننده نیز همانند صنایع دیگر، استفاده از کمپرسورهای هوای فشرده جهت راه اندازی ماشین آلات و تجهیزات جزء لاینفک فرآیند تولید می باشد.

کمپرسورها، تجهیزات و سامانه های هوای پاک، خشک کن های غشائی، تبریدی، جذبی و هیبریدی از جمله دستگاه ها و وسائلی هستند که در صنایع تولید و ساخت مواد پاک کننده و شوینده کاربردهای وسیع و گسترده ای دارند.

از کمپرسورهای هوای فشرده در صنایع مذبور به منظور استفاده در موارد زیر بهره گیری می شود:

 
■ بارگیری و تخلیه مخازن و تانکرها
■ هوای فشرده مورد استفاده برای راه اندازی و فرمان
■ بخش تولید قالب های دمشی تولید بطری های پت
■ تصفیه و بازیافت پسآب صنعتی کارخانه
■ سامانه تسمه نقّاله بادی (نیوماتیک)
■ ابزار نیوماتیک
■ تأمین هوای فشرده برای تجهیزات هوای پاک
■ تأمین هوای فشرده برای جابجائی و انتقال مواد خام و محصولات
■ بخش ساخت و تولید ظروف و بطری های پلاستیکی
■ گاز مورد نیاز برای خشک کردن بخش PTA (Purified Terephthalic Acid) اسید ترفتالیک خالص

 
بارگیری و تخلیه مخازن و تانکرها: معمولاً در کارخانجات تولید کننده مواد شوینده و پاک کننده برای تخلیه و بارگیری مخازن و تانکر های حاوی مواد اولیه و محصولات نهائی، یک سامانه هوای فشرده با فشار 3 بار بکار گرفته می شود.

 
هوای فشرده مورد استفاده برای راه اندازی و فرمان: در صنایع مذبور معمولاً یک سیستم هوای فشرده با فشار 7 بار برای تأمین هوای فشرده مورد نیاز برای راه اندازی و فرمان دستگاه ها، ماشین آلات، سوپاپ ها، دریچه ها وسیلندرهای کنترل در بخش های مختلف تولید، مورد استفاده قرار می گیرد.

 
هوای فشرده مورد نیاز در فرآیند تولید: هوای فشرده پاکی که پس از پاکسازی و جداسازی آلودگی ها در تماس مستقیم با محصول مورد استفاده قرار می گیرد، برای پاکسازی، هوادهی، مخلوط کردن، جابجائی و انتقال مواد و سایر کاربردهای دیگر، بکار برده می شود.

 
تولید بطری های پت: ماشین های قالب دمشی که برای تولید بطری های پت مورد استفاده قرار می گیرند، معمولاً با هوای فشرده با فشار 11 بار برای تولید این بطری ها، کار می کنند. از این بطری ها برای نگهداری پودرها و مواد شوینده و مایعات پاک کننده مانند شامپو، مایع ظرفشوئی، مایع دستشوئی و غیره در کارخانجات تولید مواد شوینده و پاک کننده و همچنین در کارخانجات تولید کننده نوشابه های غیر الکلی و گاز دار و آب معدنی و آب میوه استفاده می گردد.

تصفیه و بازیافت پسآب صنعتی کارخانه: در صنایع تولید مواد شوینده و بهداشتی نیز همچون صنایع دیگر، تمایل به بازیافت و تصفیه پسآب صنعتی حاصل از فرآیند تولید در بخش های مختلف و استفاده مجدّد از آن به عنوان آب صنعتی در مراحل گوناگون و بخش های مختلف تولید، در حال افزایش است. سازمان ها و نهادهای محافظ و مراقب محیط زیست در هر کشوری، مقررات و آئین نامه های خاصی را در رابطه با الزامات کیفی آب برای تصفیه پسآب های صنعتی و تخلیه و تصفیه آن، در نظر گرفته اند. امروزه تقریباً هر کارخانه تولید کننده مواد شیمیائی و شوینده و بهداشتی طبق آئین نامه ها و قوانین وضع شده توسط این سازمان ها می بایست تأسیسات تصفیه پسآب متناسب با ویژگی ها خاص صنعت خود را احداث کرده و پس از تصفیه پسآب حاصل از فرآیند تولید آن را مجدداً به چرخه استفاده در کارخانه خود، باز گردانند.


سامانه تسمه نقّاله بادی (نیوماتیک): فن آوری امروز و افزایش روز افزون بهای الکتریسیته برای استفاده در تولید و نگرانی هائی از قبیل گرمای رو به افزایش کره زمین و انتشار دی اکسید کربن ناشی از استفاده از سوخت های فسیلی در نیروگاه های برق، استفاده از انرژی و راهکارهای ارزانتر، ایمن تر و سازگارتر با محیط زیست برای جابجائی مواد اولیه و محصولات در صنایع گوناگون را طلب می کند. این انرژی جدید که امروزه به نیرو و یا ابزار چهارم در صنایع معروف شده، هوای فشرده است. سامانه های تسمه نقاله بادی یا نیوماتیک که از هوای فشرده برای جابجائی مواد بهره گیری می کنند، به مراتب ارزانتر، قابل اطمینان تر و مقرون به صرفه تر از انرژی الکتریکی می باشند. این سامانه ها، نرخ جابجائی را افزایش داده، موجب بهبود کارآئی، از میان برداشتن خرابی سامانه انتقال، کاهش هزینه های تولید و نگهداری، افزایش بهره وری و سود آوری، شده و با ارائه یک سامانه خودکار برای بارگیری و تخلیه مخازن و تانکرهای حاوی مواد اولیه و محصولات موجب بهبود فرآیند تولید و همچنین افزایش قابلیت اطمینان مراحل مذبور می گردند.  

 
ابزارهای نیوماتیک یا بادی: از هوای فشرده تولید شده توسط کمپرسور، برای استفاده در ابزارهای بادی بهره گیری می شود. از آجائیکه وجود هر گونه آلودگی، ذرات حاصله از خوردگی قطعات سامانه هوای فشرده، گرد و غبار و قطرات و بخار آب و روغن، موجب خرابی قطعات و دستگاه ها و کاهش عمر مفید آنها می شود، آلودگی های مذبور توسط صافی های مختلف و سامانه های تصفیه هوای پاک از سیستم جدا سازی شده و هوای تولیدی برای استفاده در این ابزارها، هوائی پاک، خشک و عاری از هر گونه آلودگی است.

 هوای فشرده پاک: هوای فشرده پاک و عاری از هرگونه ناخالصی و یا سیگنال های نیوماتیک (بادی)، معمولاً برای دستگاه های خود کار در فرآیند تولید صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. از این هوای فشرده برای برداشتن، فشرده کردن، مخلوط کردن، جابجا کردن، خشک کردن، جایگزاری کردن مواد، محصولات نهائی و بطری ها استفاده می شود. هوای محیط پس از عبور از صافی ها، در کمپرسور به میزان مورد نظر فشرده شده و با استفاده از تجهیزات هوای پاک مانند خشک کن ها و جدا سازها، به عنوان هوای فشرده پاک مورد استفاده دستگاه های مربوطه قرار می گیرد. سامانه هوای پاک فشرده معمولاً شامل فیلترها، کمپرسورها، جدا سازها، افتر کولرها (پس خنک کننده ها)، اینتر کولرها (میان خنک کننده ها) و خشک کن ها می باشد.

 هوای فشرده برای جابجائی و انتقال: در بسیاری از صنایع و سامانه ها از هوای خشک فشرده برای انتقال مواد پودری شکل و بصورت گرانول (دانه ای)، مانند صابون، پودرهای شوینده، رازک و اوره و غیره استفاده می شود. هوای فشرده مورد استفاده در این بخش می بایست خشک، پاک و عاری از هر گونه آلودگی باشد. هر مقدار رطوبت و هر نوع آلودگی می تواند منجر به انسداد مجاری انتقال، کیفیت پائین محصولات نهائی که هدر رفت زمان، مواد اولیه و یا مردود شدن محصول به لحاظ کیفیت پائین را بدنبال خواهد داشت، گردد.

 بخش تولید ظروف پلاستیکی: در صنایع و بخش تولید مواد و ظروف پلاستیکی و بطری های پت، هوای فشرده از ملزومات ماشین های قالب دمشی، تزریقی و فرآیندهای دیگر می باشد. در تمامی سامانه های مذبور، هوای فشرده پاک، خشک، عاری از آلودگی، با ثبات و قابل اطمینان، با فشار متناسب با ماشین آلات و کاربردها، مورد نیاز می باشد. در بخش تولید بطری های پت با روش دمشی، ماشین های تولید دوار با سرعت بالا با استفاده از هوای فشرده با فشار 42 بار 20،000 بطری در ساعت تولید می کنند.

گاز مورد نیاز برای خشک کردن: جریان گاز خنثی در فرآیند اسید ترفتالیک خالص برای جابجائی و انتقال، دمیدن تجهیزات، پوشش مخازن و عملیات هوادهی پودر، مورد استفاده قرار می گیرد، به همین جهت گاز خنثی مورد استفاده می بایست خشک و پاک باشد. اسید ترفتالیک خالص ماده اولیه با کارائی بالا برای ساخت مواد پلاستیکی چند منظوره مانند پلی بوتیل ترفتالیت، پت و پلی تری متیلن ترفتالیت می باشد.

 پلاسما داتیس عرضه کننده انواع کمپرسور با فشارهای خروجی گوناگون، کمپرسورهای بدون روغن، مولد های اکسیژن و نیتروژن، متناسب با الزامات و مشخصات فنی و استانداردهای خاص صنایع شوینده و پاک کننده و محصولات زیبائی می باشد.