صنعت بازیافت و تاسیسات زباله سوز(تکنولوژی پلاسما)

img

صنعت بازیافت و تاسیسات زباله سوز(تکنولوژی پلاسما)

کمپرسورهای J.P.Sauer & Sohn Maschinenbau GmbH کاربردهای متنوعی در تأسیسات  دفع زباله دارند. در طراحی این کمپرسورها کار کرد بدون انقطاع و شبانه روزی، استحکام در ساخت قطعات و بدنۀ مقاوم لحاظ گردیده و لذا  بدان ها این امکان را می دهد که تقریباً در هر گونه شرایط آب و هوائی مانند، گرما و یا سرما و یا رطوبت زیاد، بخوبی و بدون مشکل کار کنند.

 از کمپرسورها در تاسیسات زباله سوز و بازیافت به منظور تولید الکتریسیته در تجهیزات پایش گازهای خروجی ، دستگاه های زباله سوز ، سامانه های عمل آوری گازدر بخشهای مختلف و غیره استفاده میگردد .

استفاده از فن آوری پلاسما در دفع زباله

ماده به چهار صورت در طبیعت وجود دارد: جامد، مایع، گاز و پلاسما. یک ماده در حالت پلاسما، ویژگی هائی دارد که هیچ شباهتی به خصوصیات آن در حالت های دیگر ندارد. پلاسما ترکیبی از یون های باردار شده مثبت، الکترون ها و ذرّات خنثی می باشد. این شکل از ماده در ستاره ها شامل خورشید، در دنبالۀ ستاره های دنباله دار، در آذرخش و همچنین در شفق قطبی نیز وجود دارد. بیش از 90% از کهکشان شناخته شده، از پلاسما ساخته شده است.

 پلاسما را می توان با حرارت دادن یک گاز یا در معرض یک حوضه مغناطیسی قوی قرار دادن آن با استفاده از ژنراتور امواج مایکرویو و یا لیزر، ایجاد کرد. این افزایش انرژی موجب می شود تا اتم ها، الکترون های خود را از دست داده و یون های باردار شده و الکترون های اتم ها در حالت پلاسما قرار گیرند. این گاز یونیزه شده، هم بصورت جنبشی و هم بصورت الکتریکی شارژ می شود. حالت پلاسما، تنها حالتی از ماده است که قادر به انتقال انرژی می باشد در حالتی که همچنان دمای آن پائین بوده و خنک باقی می ماند. این ویژگی امکان استفاده از خواص واکنش پذیری پلاسما بدون نیاز به مقدار زیادی انرژی حرارتی که مخاطره آمیز است را، ارائه می کند.

 دو نوع کاربرد پلاسما مورد استفاده قرار می گیرد، فن آوری خلاء و فن آوری اتمسفری. فن آوری خلاء با استفاده از یک گاز با تخلیه الکتریکی با فرکانس بسیار بالا تحت فشار پائین به منظور عمل آوری محصولات با اشکال گوناگون، صورت می گیرد.

 این فن آوری با افزایش انرژی به یک گاز موجب ایجاد پلاسما می گردد. این انرژی معمولاً از طریق حوضه های الکتریکی بوسیله جریان مستقیم و یا متناوب، اِلقاء می شود. گازهای شناخته شده و قابل استفاده برای این فرآیند، اکسیژن، هیدروژن، آرگون، فلوئور و نیتروژن و ترکیبات آنها هستند. هر چند از طریق تحقیق، توسعه و پژوهش، گازهای بیشتری برای استفاده در فن آوری پلاسما معرفی می شوند.

فن آوری پلاسما کاربردهای متنوعی در شاخه های گوناگون تولید را در بر می گیرد که به بعضی از آنها در زیر اشاره می شود:

■ صنایع الکترونیک■ صنایع بسته بندی■ عمل آوری سطوح■ دفع زباله■ گند زدائی

الکترونیک: پیش عمل آوری بوسیله پلاسما، راهکاری کلیدی به منظور صرفه جوئی در هزینه ها و قابل اطمینان بودن فرآیند تولید است. از این فن آوری برای پوشش شفاف و ضد خش صفحات نمایشگرها، استفاده می شود که این روش موجب کاهش چشمگیر نرخ وازدگی شده و صفحات نمایشگر با ظاهری بدون نقص را ارائه می کند. پوشش اولیّه پلاسما، پاکسازی میکرونی و تخلیه الکترواستاتیکی، این اطمینان را می بخشد که پوشش مدار چاپی هادی الکتریسیته بر روی بردهای مدار چاپی بخوبی چسبیده شوند. در بسته بندی مدارهای مجتمع پاکسازی میکرونی، نیاز به اطاقک های خلاء را مرتفع می سازد.

 بسته بندی: فن آوری پلاسما برای استریل کردن بسته بندی، مورد استفاده قرار می گیرد. در صنعت بسته بندی، پلاسما سه قابلیت منحصربفرد ارائه میکند، اوّلاً تمامی آلودگی های ناخواسته آلی را از بین می برد، دومّاً سطوح را عمل آورده و یا یک ماده را به منظور افزایش نفوذ نا پذیری در برابر آب را فعّال می کند، سوّماً زیرلایه ای بر روی یک ماده می نشاند تا به آن خصوصیات دلخواه اضافه کند. (مانند پوشش مقاوم در برابر آب بر روی پارچه).

عمل آوری سطوح: این کاربرد پلاسما دربرگیرنده افزایش نفوذ ناپذیری در برابر آب موادی مانند پارچه، چاپ بهتر با ماندگاری بیشتر و چسبیدگی مواد در خلال قالب ریزی تزریقی دوگانه می باشد.

 پسماند های شهری: زباله های جمع آوری شده از سطح شهر، پسماند های خطرناک، پسماند های بیمارستانی و خاکستر، همگی مواد بسیار مضّر و خطرناکی هستند که سلامت جامعه و بهداشت محیط زیست را به مخاطره می اندازند. به ویژه، پسماند های خطرناک و بیمارستانی برای محیط زیست ما بسیار خطرناک تر از سایر زباله ها هستند و این بدان خاطر است که آنها می توانند خاک را آلوده کرده وبه منابع آب زیر زمینی نفوذ کنند و آبهای زیر زمینی را آلوده ساخته و وارد چرخۀ مواد غذائی شده و با آلوده کردن محصولات کشاورزی و باغی و بدنبال آن دام ها و طیور، صدمات و تلفات جبران ناپذیری را به جامعه وارد سازند.

 حجم عظیمی از زباله های شهری و پسماندهای بیمارستانی هر روزه در شهرهای ما تولید می شوند. عدم امکان انباشت ایمن و فراآوری صحیح و ایمن این زباله ها، سلامت ما را به مخاطره انداخته و هزینه های مضاعفی را بر سامانه بهداشت و دولت ها و پرداخت کنندگان مالیات، تحمیل می کند و صدمات و آسیب های جبران ناپذیر و غیر قابل برگشتی را به محیط زیست حساس و شکننده و کره خاکی مان وارد می سازد.

 
روش های متداول دفع زباله مانند سوزاندن و دفن آن در زمین، زیان بیشتری را به محیط زیست و سلامت جامعه تحمیل می کند زیرا رسوبات زیانبار، خاکستر سمّی و خطر ناک ناشی از سوزاندن پسماندها، گرد و غبار، گازهای خطرناک ناشی از سوزاندن مواد پلاستیکی  و لاستیکی و غیره، و یا گازهای تولیدشده ناشی از تجزیه و فساد پسماندها در محل دفن زباله ها و شیرآبه پسماندهای بیمارستانی همه و همه جزء محصولات جانبی دفع زباله به روش های سنتی هستند. این مواد را هرگز نمی توان تصفیه کرد حتی اگر پیشرفته ترین فن آوری های فیلتراسیون بکار گرفته شود.

 پیشرفته ترین راه حل برای مقابله با این معضل فراگیر، استفاده از راهکار فن آوری پلاسما برای سوزاندن تمام انواع پسماند است که نه خاکستری بر جای میگذارد و نه موجب تولید گازهای خطرناک می شود.